27 april - 4 mei Etang de Vaumigny - Vissen door Johan. Al mijn ervaringen mbt de diverse disciplines in het vissen.

Vissen door Johan
Ga naar de inhoud
Zaterdag 27-04: 04:15 uur m'n bed uit en auto verder inpakken. Helaas paste het niet in mijn auto, dus alles eruit, en opnieuw indelen. Zo ging er een hoop tijd verloren.
15 minuten later dan de planning was bij Patrick, en op naar Frankrijk.
Het was een zware rit met veel regen, wind en de files bij Parijs.
Eenmaal aangekomen aanmelden bij de beheerder. Er blijkt geen boot te zijn die je kan huren omdat er geen peddels zijn. Op de stek ook geen wifi. Terrein is niet afgesloten.
De vissen stonden op het punt te gaan paaien, maar door de omslag van het weer zijn ze daar niet mee begonnen. Eten zullen ze dan ook niet veel doen. Zal volgens mij lastig worden om vis te vangen.
We gaan het meemaken.
En het is toch plek 15 geworden.
Toch relax de boel opgezet, plekken gezocht, aangevoerd, en niet gevist. Lekker vroeg me bed in, dan ben ik de rest van de week fris en fruitig.

Zondag 28-04: Goed geslapen. Zondag eerst boodschappen gedaan. Daarna 2 Hengels erin. De rest van de plekken aangevoerd. Weinig zon gezien en sporadisch een buitje. In de middag 3de hengel erin. Links 15 meter uit de kant in een geul met tijgernoten. Na het eten middelste hengel teruggebracht naar 60 meter. Zo heb ik op 3 afstanden wat liggen.
21:12 uur run op kant hengel.
Helemaal niets voelen, nog maar keer erin. Het geeft hoop dit was de 1ste run.
21:50 uur run op hengel bij eiland. Leverde kleine meerval op.

23:37 uur naar bed.

Maandag 29-04: Qua vis is het stil gebleven.
De fabriek begint al vroeg (weg nachtrust). Er hangt mist op het meer. Het is windstil.

08:00 uur alle hengels weer in met nieuw aas. Nieuw plekje gekozen, waar het 1,4 meter diep is en schoon. Kijken wat er gaat gebeuren. Geel leven op het water te zien op ganzen en eenden na.
Het blijkt dat er toch boten zijn met peddels die met ducktape aan elkaar zitten.

12:00 uur gegeten en de afwas gedaan. Sporadisch laat de zon zich ook zien.
Beet krijgen, aanslaan en niets voelen blijkt iets dat bij iedereen op het meer voorkomt. Je zou zeggen lijkt op vis die door de lijn gaat.
Iets wind gekomen maar mag geen naam hebben. Mini krabbel op het water. Vanmiddag geen leven gehad. Zig ingezet en om 18:15 liep die af. Aanslaan en helemaal niets voelen. Ondertussen ligt hij weer terug. BBQ aanmaken zonder aanmaakblokjes. Valt niet helemaal mee. Lekker gegeten, helaas geen vis in deze hoek.

22:00 uur mooie tijd om naar bed te gaan. Ik hoop dat het vannacht wat wordt. Tot nu toe zitten we in een hoek met geen vis. Komt miss door 2 Engelsen die meerdere keren per dag kilo's voer dumpen terwijl ze niets vangen.

Dinsdag 30-04: Geen piepje gehad, robbert ook niet. De 2 UK buren ook niets. Die gaan wat verder uit de kant vissen en dumpen weer het nodige aas. Ik blijf het beperkt houden. Al heb ik wel het idee dat ze zorgen dat er geen vis mijn kant opkomt. Het blijft allemaal gissen. Met de voerboot dichter bij eiland gekeken en het is één en al takken in het water.
2 Hengels op een meter of 7 van de takken laten zakken. 3de hengel op een plateau laten zakken. Helaas nog niets op mogen leveren. Rond 19:30 uur eerst 2 piepjes en weer stil. Later nog 1, en dat was het weer. Nu de zon wat minder warm is ga je ook wat leven zien. Alleen nog geen run. We blijven proberen en ploeteren voor een aanbeet. Vandaag in ieder geval een mooie dag met veel zon en weinig wind.
22:00 uur 5 piepjes op een hengel, maar niets voelen. Wie weet gaat er vannacht nog iets gebeuren. Zoveel leven nog niet gehad.

Woensdag 01-05: Rond 02:00 uur nog een piepje, en uiteindelijk om 04:00 uur liep de middelste hengel af. Een mooie sterke spiegel van 15,1 kilo vond de scopex pop-up wel lekker.

05:10 uur run op hengel 10 meter uit de kant. Niets voelen.
08:00 uur run op rechter hengel. Spiegel van 9,35 kilo kon de promino bol niet weerstaan.

15:00 uur, laat ik een stukje op film zetten dat ik partikels in het water gooi. Stap je net het water in loopt er een hengel af. De promino bol leverde een spiegel op van 12,54 kilo.

We dachten ff boodschappen doen, helaas alles is dicht op 1 mei :-( Als alternatief naar de Mac, die was wel open, je moet toch wat.
23:45 uur run links van eiland. Helaas niets voelen.

Donderdag 02-05: 01:30 uur run links van eiland. Nu een meerval die het aas niet kon weerstaan. Helaas geen zin om foto te maken. Ik vind deze beesten erg stinken.
Met wat geluk een steen op 7 meter voor plateau gevonden. Om 15:00 uur Single hookbait gedropt naast de steen.
15:35 uur terugval beet, aanslaan en niets.
19:00 uur run bij het eiland, vis, zwem zich vast. Met de boot er heen, maar lijn was in een dikke tak getrokken en niet los te krijgen. De vis was ook al los :-(
22:00 uur mooie tijd om bed op te zoeken.

Vrijdag 03-05: Tot 05:30 uur steeds 1 of 2 piepjes. En niets voelen. Lijkt op kleine vis die tegen de lijn aan zwemt. Weer een mooie dag met geen leven aan onze kant.

De uk buren blijven maar doorgaan met voeren en niets vangen. Aan de overkant en een stuk verderop loopt het wel. Met wat geluk loopt er nog 1 langs, maar echt veel vertrouwen heb ik er niet in.
En dat blijkt maar weer te kloppen. In ieder geval weer een mooie dag. Om 23:30 uur de hengels eruit. Ik ga vannacht niet vissen dan ben ik frisser voor de terugreis.

Zaterdag 04-05: Heerlijk geslapen, om 6 uur m'n bedje uit. De voorspelling staat nog steeds dat het om 9 uur gaat regenen. Alle handel schoonmaken en inpakken. Er lijkt meer in de auto te kunnen. Is ook niet zo gek. Ik ben een paar kilo aas/voer kwijt. Om 9 uur klaar. Het is nog steeds droog. Hebben de andere mazzel. Die zijn nog bezig. Om 10:15 uur gaan rijden. Eerst ff in het dorp tanken. Het lijkt wel gratis zo druk is het. Als ik aan de beurt ben heb ik de mazzel dat geen van mijn kaarten gelezen worden. Niet tanken dus. Dan maar na Parijs een tankstation opzoeken. Eenmaal onderweg gaat het hagelen en de temp dropt naar 3 graden. Onderweg van alles gehad, regen, natte sneeuw hagel, wind en zo'n. Bij Parijs weer heerlijk druk. Ik heb deze keer TomTom de voorkeur van de twijfel gegeven. Zo belande ik door buitenwijken van Parijs. Als dat maar goed komt. Het ging soepeler dan verwacht, en na Parijs steeds iets meer zon.
Op 400 km van huis tankstation bezocht, getankt en wat gegeten.
13:00 uur weer verder. Volgende stop bij Kortrijk. En verder over de R2 naar huis. Wel jammer dat mijn TomTom niet aangeeft dat de A4 vanaf de a20 afgesloten is. De randweg bij Rotterdam was ook erg druk, dus maar eigenwijs gedaan en via Ahoy naar de A13. Natuurlijk zijn ze ook bezig met de maastunnen, gelukkig was hij richting de A13 wel open en had ik mazzel. Voor de drukte op de A13 afslag Delft genomen, en zo naar de Beatrixlaan. Om 18:04 uur zette ik m'n auto voor de deur. Nu de auto leeg maken :-(

Resumé:
Het is best wel een vermoeiende trip geweest.
Weer de nodige leermomenten meegemaakt.
Over de Ring 2 via de Liefkenshoektunnel is een aanrader. Het kost 6,00 of 4,95 euro, maar daarin tegen geen files bij Antwerpen.
Het betalen bij de tolwegen met een creditkaart gaat erg soepel en snel.
De lokale onbemande stations herkennen niet mijn betaal/creditkaarten. Op de snelwegen en bij bemande stations was het betalen met deze kaarten geen probleem.
De brandstofprijzen in Frankrijk ook aan de stevige kant zijn.
Het eten in Frankrijk is kwalitatief beter dan in Nederland.
Een barbeque een erg handig apparaat is om je eten klaar te maken. Verlanglijst aangevuld. Even bekijken wat ik wil, er is zoveel keuze. Belangrijkste is dat hij zo min mogelijk ruimte inneemt en stevig staat.
Alle winkels op 1 mei dicht zijn.
De invloed van je buren erg groot is op jouw resultaten.
Het weer stukken beter was dan in de voorspellingen.
Wel handig is om je camera in de avond op handmatig te zetten ipv diafragma voorkeuze. Zelfs met de flitser lange sluitertijden met aparte resultaten.

Ik weet niet of ik dat nog een keer ga doen, het rijden over Parijs is me zeker niet bevallen.