23-26 aug KWO weekend - Vissen door Johan. Al mijn ervaringen mbt de diverse disciplines in het vissen.

Vissen door Johan
Ga naar de inhoud
Op 23 augustus is er weer het KWO weekend op de Karperhoeve.
Na het overlijden van mijn schoonvader heb ik nog geen nachtelijke sessie gevist. De zin was/is totaal weg.
Gelukkig is het weekend altijd erg gezellig met veel bekenden. Ik ga ervan uit dat het weekend bij mij de zin weer doet aanwakkeren.
Dit jaar is Raidens Lake ook in het programma opgenomen. Wel lekker relax in een huisje ipv de tent, en leuke vijver om met de pen aan de slag te gaan. Maar dit water zal enkel voor koppels beschikbaar zijn.
De vooruitzichten zien er wat te goed uit.

21-08: De voorbereiding is zo goed als nihil. Bijna alle accu's zijn opgeladen, de rest moet ik nog doen. Ik heb nog wel wat te doen voordat ik de boel op de rit heb, maar ik heb nog 2 avonden.

Zoals bekend staat er het nodige wier op de vijver. Normaal heeft het geen zin om je voerboot mee te nemen, maar er is verteld dat Timmy (watereigenaar) deze week met de maaiboot over de vijver gaat.
Hierdoor zal het nodige wier even verdwenen zijn en het mogelijk zijn met de voerboot het water op te gaan.
Ik ga met de rubberboot het water op om vissen te spotten en markeer deze plekken dan zodat ze eenvoudig terug te vinden zijn. Uit het verleden weet ik dat de vis die plekken steeds weer opzoekt.
Met de voerboot kan ik dan later deze stekken voorzien van aas en een rig.
Als aas nog even geen idee wat ik mee ga nemen. Voor het voer zit ik te denken aan gecrushde bollen die met heet water zijn overgoten zodat ze zachter worden. Deze mix voorzie ik dan met wat grondvoer, hennep, mais en maden.
De mais en maden zijn ook inzetbaar als haakaas. Verder niet te groot haakaas. Ik ga niet te veel aas meenemen, uit ervaring weet ik dat ik het toch niet ga gebruiken. Ik zit te denken aan 2 zoete en 2 visbollen als haakaas. Scopex en krill zijn de smaken die nu in m'n hoofd zitten, maar dat is geen garantie dat ze ook meegaan. Bij mij kan de boel een paar uur voor vertrek nog wel eens veranderen.

Waar ik kom te zitten is weer afwachten. De loterij bepaald wie er als 1ste een stekkeuze mag maken enz. Het zal in ieder geval stek 1, 4, 5 of 8 worden. Meer 1 persoons stekken zijn er niet.
Er is weinig wind voorspeld, dus eigenlijk geen voorkeur. Ik zou wel op 5 willen zitten. Ik heb het daar nooit kunnen waarmaken, dus lijkt me in het kader van me zelf beter te maken een goede stek om te zitten.

Vanavond de rest van de accu's opladen, kijken wat ik nog aan grondvoer heb, kiezels opzoeken (die zijn na de laatste trip ergens beland, maar even geen idee waar), onderlijnen en hengels nalopen.

22-08: Besloten om de voerboot dit keer thuis te laten. Vanuit de rubberboot heb je een beter overzicht van het water en wat er rondzwemt.
Contact gehad met Timmy en ik haal morgen bij All in Partikels 50 kilo partikels op. Tis een klein stukje om, dus geen probleem lijkt me.
Gelijk maden, wormen en casters besteld. Die ga ik na m'n werk ophalen. Maden (dode en levende) in combi met casters, geknipte wormen, mais, hennep, pellets en grondvoer is een mooie combi om de plekken mee aan te voeren en te bevissen. Is toch weer eens iets anders dan anderen gebruiken.
Vandaag de hengels, onderlijnen, grondvoer en etensbak nalopen, dan heb ik het wel gehad volgens mij.
Laptop laat ik ook maar een keer thuis, de foto's komen na het weekend wel.
Actiecamera gaat wel mee, wie weet is er vanuit de boot nog wat actie video's te schieten.
Als ik straks thuiskom eerst de auto even leeghalen, de achterbak ligt nog redelijk vol. Kan gelijk de stretcher erin, scheelt morgen een hoop gesjouw en geschuif.
Olie nagekeken, en ik dacht ff olie bijvullen, maar geen olie bij me, vuldop er weer op.

23-08: 04:45 uur opgestaan. Relax wakker geworden, aangekleed, gegeten en dan de boel naar beneden.
Het inrichten van de auto ging best wel soepel, zelfs genoeg ruimte voor de 50 kilo partikels die ik op ga halen.
Olie mee en vullen maar. Ja vullen ging goed, maar er zat geen vuldop meer op het motorblok. Heb ik die ellende weer.
06:20 uur berichtje naar Patrick van Duindam Auto's verzonden (ik weet dat hij altijd vroeg aanwezig is) of hij weet of zo een dop nog op voorraad is.
Hij is om 07:30 uur op de zaak.
Om 06:50 uur 2de bericht dat hij al onderweg is, ik gelijk die kant op. Heb ik een keer geluk, de dop is zelfs op voorraad.
Die nu goed vastgezet. Ik gok dat ik hem gistermiddag maar half vastgezet heb oid.
Nog even zijn omgebouwde transporter aan het bewonderen geweest. Heeft toch best wel veel ruimte.
07:35 uur op weg naar Zwijndrecht om de partikels op te halen.
Rij je Zwijndrecht binnen, stopt de gps er mee, weet je dus echt niet meer waar je naar toe moet. Pas na de herstart van de telefoon ging dat ook weer werken.
Gelukkig was ik de goede kant op gegaan, en na 5 min was ik terplekke.
De zakken met partikels lagen snel in de auto, en om 08:35 uur hup op weg naar de Karperhoeve. Gelukkig waren er weer files richting Antwerpen en van Antwerpen richting Luik.
Via Hoogstraten binnendoor gereden en zo de 30 minuten files ontwijkt. Zit er toch wat mee.
Beetje omrijden vind ik geen probleem, als ik maar door kan rijden.
Om 09:50 uur aankomst op de Hoeve. De Cappuccino smaakte weer heerlijk. Gelijk de partikels uit de auto gehaald, anders worden ze weer gekookt.
Rondje om het water gelopen, bijna overal zie je vis zwemmen. De meesten die ik zie zwemmen tot een meter of 12 uit de kant. Dus dichtbij beginnen.
Tis al best wel erg warm, en het gaat nog veel warmer worden. Met wat geluk zou ik voor stek 1 of 4 gaan. Hier kan je in de schaduw zitten. Maar dan moet je mazzel met de loting hebben.
Weer terug naar de taverne. Zo langzamerhand druppelen de overige deelnemers ook binnen.
Eerst met z'n alle lunchen, daarna rondje om het water met uitleg van Timmy, en daarna de loting.
Tijdens het rondje om het water vroeg Roland of ik het leuk vond om met hem een dubbele stek te nemen. Hij zag het wier gebeuren niet zo zitten.
Eerst beide een lootje getrokken, en aan Bas gevraagd of het mogelijk was om samen een 2 persoonsstek te bemannen. Het moet natuurlijk wel uitkomen. Het aantal deelnemers is op het aantal stekken gebaseerd. Gelukkig kon het. We hadden gelijk 1ste keuze (Roland had nr 1 getrokken), en we zijn gegaan voor Tines 1 vanwege het schaduw deel op de stek.
Roland gaat zondagmiddag weer naar huis. Bram moet maandag weer naar school.
Ik had nr 3, maar die was niet meer van toepassing. Op naar de stek en uitpakken.
Ik was voorbereid op een wierstek, dus geen voerboot en werppijp mee. Ook beperkt aas mee. Nu zit ik op een water waar de voerboot en meer aas best wel handig is. Roland had zijn boot wel meegenomen. Hij heeft 2 accu's, dus 1 in de boot en kon de andere aan de lading. Moet goed gaan.
Helaas was dat niet het geval, na 60 meter stopte de boot er mee en blijft hij op de vijver liggen. Na toestemming van Timmy de voerboot met een rubberboot opgehaald. Andere accu erin en er was weer leven.
Helaas was dit ook voor korte duur, ook deze stopte er mee, weer geen spanning meer op de boot.
Na een belletje met de verkoper kwam Roland erachter dat je de boot altijd met 2 accu's moet varen. Van de accu's staat de beveiliging aan, en dat is te resetten door de accu even aan de lader te hangen. Dat werkte perfect. De pret was van korte duur omdat de accu's te veel op hun donder gehad hebben, en er weer mee stopten. Morgen naar Bladel voor een check van de accu's.
Mark Hofman had nog een voerboot in de auto die we konden gebruiken. Super tof van Mark!!
Zo konden we toch de plekken aanvoeren en bevissen. Een hengel voorzien van natuurlijk aas (maden en wormen)

24-08: Na een slechte nachtrust (paar keer per uur 1 of 2 piepjes) werden we vis loos wakker.
Eerst een bakkie en dan de boel voorzien van nieuw aas en voer. De maden en wormen zijn onaangeraakt. Ze bewegen zelfs nog. Deze hengel voorzien van een zig en deze op een plek geworpen waar er hoog veel leven te zien is.
Bij de andere 2 hengels de boilies vervangen door plastic aas (tijgernoot met mais), dat heeft al eerder vis opgeleverd. De zon beukt alweer lekker op de stek. Veel water drinken om vochtverlies te compenseren.
Na het ontbijt is Roland naar Bladel vertrokken voor de accu check.
Tijdens zijn afwezigheid liep eerst mijn middelste hengel af met als resultaat een schub van 7,6 kilo, en voordat ik deze weer kon uitvaren liep de linker hengel ook af. Dat resulteerde in een spiegeltje van 9,2 kilo. Dat was ff heel snel achter elkaar. Zou het plastic de truc zijn om vis te vangen, we gaan het meemaken.
Tijdens het maken van de foto's kwamen Mark en Thimon langs, en kon Bram met ze op de foto. Dat vond hij best kichuh.

Bram met Mark en Thimon.

Roland kwam weer helemaal bij terug, de accu's bleken idd overleden. Hij heeft 2 nieuwe accu's en een lader gekocht (zo kan hij 2 accu's tegelijkertijd opladen).
Gelijk accu's in de boot en gaan. Dat ging een heel stuk beter :-)
Om 16:00 uur is de clinick en aansluitend het diner, mooie tijd om dan de accu's geheel op te laden.
De clinick ging over de manier hoe Mark vist. Komt erop neer van simpel en dat je vertrouwen in aas en materiaal moet hebben. Dan kan je al je aandacht in het vinden van de juiste locatie stoppen.
Hij gebruikt 2 of 3 soorten onderlijn en 1 soort bodembol en 1 pop-up. Hij weet dat het aas het gehele jaar inzetbaar is en vis oplevert. Dus kost het je geen tijd met het bepalen van wat zou ik nu weer gaan gebruiken. Hee dat laatste klinkt als ik mezelf hoor en zie, dat ik van gekkigheid niet weet wat ik weer zou inzetten.
Is iets waar ik voor de nodige rust tijdens en voor een sessie iets in moet gaan veranderen. Heb ik iets waar ik best wel wat tijd aan moet gaan besteden. Stof om over na te denken dus.

Zaterdag is Karperburger dag op de hoeve. Lekker hoor. Na de aanpassingen die een jaar geleden gedaan zijn op de burger krijg ik hem net aan helemaal op. Dat was voorheen niet het geval.
Beter zoals ik het zie.

Na het eten weer terug naar de stek met een volle buik en volle accu's.
De terugtocht naar de stek is best wel afzien in deze hitte. Gelukkig hoeven we daar niet de gehele dag in te zitten. Wel erg lekker dat we vanaf 14:00 uur schaduw op onze stek hebben.
De boot met de nieuwe accu's gaat weer als een speer. Vol goede moed de stekken aangevoerd en de rigs gedropt. Snel weer de schaduw in. De maden, casters en wormen hebben het met deze warmte ook niet zo naar hun zin. Vooral de maden zijn levenloos, heb ik ze toch in de zon laten staan en zijn nu gebakken. De aftersun hielp niet meer. Een voordeel is dat ze nu niet meer in de modder kruipen :-)
Rechter hengel voorzien van 2 dikke wormen, en bij het voer wat geknipte wormen toegevoegd.
Ik hoop dat we als het wat gaat afkoelen vis gaan vangen.
Jaaa Roland krijgt een run, en na een tijd zakt een diamantsteur van 9,5 kilo in de schepzak. De huid lijkt wel schuurpapier.
Bram teruggeroepen en die ook op de foto met de steur.

Bram met de Diamantsteur.

Op naar meer.

25-08: Heerlijk geslapen, geen piepje gehad. Dat was gisternacht wel ff wat anders.
Koffie en daarna ontbijt. Ik laat de 2 hengels die gisteren vis opgeleverd hebben lekker liggen. Wie weet loopt er nog een vis op.
De wormen rig binnen gehaald, en nu waren de wormen wel zo goed als verdwenen. De wormen vervangen door een plastic mais korrel met wat plastic bloedworm er bovenop.

Kijken of er voor 12:00 uur (officiele afsluiting van het weekend) nog wat in de schepzak kan komen.
Gelukkig wist een spiegeltje van 6,4 kilo het plastic toch te vinden. Zullen er nog meer komen??

In vergelijking met deze kant is er aan de overkant is heel wat leven op het water te zien. Niet veel later vangen ze vis.
Het lijkt wel een startsein, in de resterende tijd vangen ze er 5. Totaal weten ze 12 vissen te vangen. Das niet slecht.
Wij zijn op 4 blijven steken. In ieder geval toch wat gevangen.
12:00 uur tijd om naar de clinick/prijsuitreiking en diner te gaan. We kregen te horen dat dit de laatste keer van deze opzet van het weekend was. Volgend jaar gaat het anders, maar er is nog niet bekend hoe. Eigenlijk best wel jammer, aan al het leuke komt een einde.
Er bleken dit jaar 2 koppels met hetzelfde aantal vissen te zijn. De stekken Raidens 1 en Tines 2 hadden beide 12 vissen opgebracht. De zwaarste vis kwam van stek 1 af met 18 kilo.
Ik zou op de stek blijven zitten, maar aangezien Raidens 2 vrij kwam toch maar besloten om te verkassen. Kan de tent condensvrij de auto in, en morgenochtend heel relax met opruimen.
Een hele leuke bijkomstigheid is dat Gerrie en Sharon op Raidens 1 zitten :-)
Inpakken en verkassen dus, maar nu eerst de spareribs.
Pfffff het inpakken in de hitte is ook geen lolletje, gelukkig hoef ik straks enkel mijn hengels neer te zetten en ben ik weer klaar.

De hengels stonden zo, al is het wel heel erg heet in de volle zon. Ook in het huisje is het niet te harden. Het lijkt binnen warmer dan buiten.
Deur en raam open helpen niets omdat er geen wind is. Zal vannacht wat worden pff moet er ff niet aan denken.
Voor de verkoeling maar een liter water over me heen gegooid. Das best wel lekker.
FF buurten bij de buurtjes en vocht gehalte weer aanvullen.
Redelijk snel loopt de middelste hengel af, een spiegeltje kon de plastic maiskorrel met plastic bloedworm niet weerstaan.
Weer snel laten zwemmen en op naar een volgende.

Ondertussen relax in de schaduw bij Gerrie en Sharon wat zitten kletsen. In oktober zitten we weer samen in 1 huisje op etang du Yeti. Kijk er alweer naar uit.
Het blijkt dat de kleine vissen niet afgenet zijn ivm problemen op een ander water waar ze dan in overgezet zouden zijn.
Dus dat wordt bedenken hoe we het minste last van kleine vissen zouden hebben, en meer grotere zullen vangen. Het eerste wat bij me opkomt is minder voer brengen zodat de kleinere vissen sneller weg zijn. Of het werkt proberen we daar wel uit. Miscchien wel een uitdaging om daar een begin te maken voor het vissen met 1 bol en 1 pop-up.

En ondertussen loopt de middelste hengel opnieuw af. Nu beland er een steur in het net.

Wel apart dat de andere twee hengels niets doen, maar ik vind het wel best, tis veel te warm om me daar druk om te maken.

Ik heb me als uitzondering laten verleiden voor een vodka-cola. Aangezien ik er niet zo goed tegen kan er een slappe mix van laten maken. Het is best wel te doen, en ik kan het overleven zonder de weg kwijt te zijn. Het leek wel of de muggen er extra door aangetrokken werden :-(
Ondertussen loopt de middelste hengel weer af. Nu vond een mooi getekende spiegel de plastic combinatie wel wat.

Laatste keer uitvaren, tis mooi geweest. Als er nog een aanbeet komt gooi ik wel in, of laat de hengel eruit.
De aanbeet kwam redelijk snel, alleen was het een kwestie van geen vis. Ook niets gevoeld. Zonder voerboot de rig op zijn plek geworpen. Afwachten of er nog iets gaat komen.
De zon gaat onder en de muggen komen nu helemaal tot leven. Ik word helemaal lek gestoken. Zelfs op m'n kont zitten de muggenbulten.
In totaal weet ik er 41 te tellen :-(
Maar relax mijn bedje opzoeken om erger te voorkomen. De warmte zit nog goed in het huisje. Raam maar open laten, ik ben toch al verrot gestoken.
Door de warmte op mijn slaapzak gaan liggen.

26-08: Om 00:10 uur een terugval aanbeet op de linker hengel. Helaas weer niets. Hengel er gelijk uit laten.
Op 1 piepje na is het rustig gebleven. Toch wel lekker kunnen slapen, en geen nieuwe aanvallen van de muggen gehad.
Om 07:00 uur opgestaan, thuisfront gebeld, bakkie gezet en rustig begonnen met het schoonmaken van de visspullen en het afbreken van de hengels.
Nu was er nog schaduw van een boom, en ging het opruimen lekker snel. Toen eenmaal de zon achter de boom vandaan kwam was het tijd om de taverne op te zoeken.
In de taverne ontbeten en wat extra gedronken. In de auto zal het ook wel warm zijn/worden.
Om 10:20 uur naar de auto en relax naar huis. Het stuk snelweg naar Antwerpen is altijd erg druk en voorzien van files. Dus alternatieve route in de telefoon opgeroepen en gaan.
Althans dat was de bedoeling. De telefoon dacht er anders over. Die vond dat ik maar eerst even moest omdraaien. Misschien net te laat de route geactiveerd zodat ik 1 punt gemist heb.
Dan maar even zonder route. De route gaat via Geel, Turnhout, Baarle-Hertog, Baarle-Nassau, Chaam, Breda, Rotterdam naar Den Haag.
Tot en met Chaam met de ramen open gereden, dat was goed te doen, eenmaal op de snelweg ramen dicht en airco aan.
Toch wel een paar goedkope tankstations tegen gekomen in Baarle-Hertog/Nassau. Een liter euro loodvrij kost daar maar 1,335 euro per liter. FF iets anders dan in Nederland.
Na een soepele rit stond ik om 12:20 uur weer thuis voor de deur. Gelijk auto leeghalen. Tis ff afzien zo in de volle zon, maar dan is het maar weer gedaan.
Toch nog wat extra meegenomen uit Belgie, er liep een kleine mieren kolonie door de auto. Deze waren in de tentzak mee gekomen. Pff later als het wat koeler is de tent en toebehoren miervrij maken op grasveld in de buurt.

Iedereen weer bedankt voor het toffe weekend. Tis helaas het laatste KWO weekend, maar ik denk dat we elkaar beslist nog tegen gaan komen.