07-12 de Karperhoeve - Vissen door Johan. Al mijn ervaringen mbt de diverse disciplines in het vissen.

Vissen door Johan
Ga naar de inhoud
De Karperhoeve wintersessie deel 1

Op 28 november te horen gekregen dat mijn inzet teruggedraaid was tot en met 6 december i.p.v. 20 december.
Aan een kant kwam dat wel mooi uit om 2 sessies te boeken voor de winterkaart.
Snel Timmy gebeld en gevraagd wat er nog vrij was voor 7 en 14 december.
Daaruit een keuze gemaakt, en aan de baas (lees mijn vrouw) gevraagd of ik dan mag vissen. Dat was geen probleem, en Timmy blij gemaakt dat ik weer 2 weekeinden langs kom.
Op 7 december verblijf ik 2 nachten op stek 1, en de 14de 3 nachten op stek 7.
Er is nog steeds wier aanwezig, en aanbevolen wordt om vanuit de rubberboot te gaan drillen. Das best wel gaaf, kijken of het lukt om er een filmpje van te maken.
Het is nu wel mogelijk om met de voerboot te varen. Al zit ik wel in dubio of ik staafmarkers ga gebruiken, of de stekken op te slaan in de gps van de voerboot.
Beide hebben voor en nadelen. De staafmarkers hebben als grootste voordeel dat ze terug te vinden zijn als ik met de rubberboot ga uitvaren. Ik neem ze in ieder geval mee en zie het dan wel hoe erg de regen naar beneden valt.

Hoe wil ik er gaan vissen:
Ik start met 3 verschillende manieren van aanpak nl:
1) Rechts onder een overhangende boom met een kleine pop-up op een bedje van mais en wat gekrushde boilies die gesoakt zijn in een wolkend goedje.
2) In of voorbij de doorgang naar stek 8. Dat is een plek waar voorheen veel leven te zien is. Ook iets verder bij de boom zag je veel vis springen.
Daar wil ik vissen met een trosje maden op een bedje van dode en levende maden waar wat grondvoer overheen is gestrooid voor de attractie.
3) Recht vooruit, of schuin links met een kleine bol op het wier. Het aanvoeren doe ik daar met grondvoer en fijn gemalen boilies.
Alles is afhankelijk van de observatie vooraf. Zie ik ergens leven, dan ga ik daar vissen.
De plekken bepaal ik door een blik door de onderwaterkijker. Ik hoop dat het water helder genoeg is om de bodem te kunnen zien, dan zie ik ook de gaten en gangen in het wier.
Overdag vis ik op het wier, en in de nacht verplaats ik de plek naar een wiervrije plek, of gat in het wier omdat overdag het wier zuurstof afgeeft, en in de nacht het wier zuurstof opneemt.

De voorspellingen zijn van dien aard dat ik beter een duikpak kan gaan huren. Het wordt regen, regen en nog eens regen.

Voor de zekerheid maar 2 regenpakken mee en de nodige reserve kleding. Ik heb altijd de mazzel dat ik zeiknat word door wat voor reden dan ook.
De luchtdruk zakt vrijdagmiddag behoorlijk in naar de 996 millibar. Het is de bode van het slechte weer, en met wat geluk het sein voor de vissen om te gaan eten.
Met die regen lijkt het me niet verstandig om de voor en achterkant van de tent open te laten. Het zal tot gevolg hebben dat de tent aan de binnenkant flink in de condens zal zitten.
Om dat weg te halen neem ik maar een paar extra poetsdoeken mee, anders vind me telefoon en camera dat niet al te prettig. Vocht en elektronica gaan niet echt samen.

Voor de gebruikte voer boilies ga ik voor de 12 mm zoete BNB bollen. De boilies aan de rig zijn ook zoet, of een snowman bestaande uit een visbol met een zoete pop-up.

Donderdag om 17:00 uur bij een hengelsportzaak om maden op te halen. Zijn ze dicht terwijl er op de site staat dat ze tot 17:30 uur open zijn grr. Zwaar de pest erin naar huis.
Via de app Timmy gevraagd of er bij hem in de buurt een hengelsportzaak zit die maden verkoopt. Op 15 km zit er 1. Maar Timmy kon er ook voor zorgen dat de maden er vrijdag bij aankomst zouden zijn. Dat maakt me dag weer helemaal goed. Voor de mensen die het nog niet weten, Timmy is een wereld gast.
Als blijk van waardering een fles ijswijn gehaald. Voor de kids had ik al chocoladeletters ingekocht.
Vrijdag 06:45 uur mijn bed uit. Eerst ff relax boterhammetje eten met bakkie thee, en daarna de auto volladen met alle zooi die ik weer mee neem.
Om 07:30 uur take-off to the Hoeve.
Onderweg een paar keer in de file gestaan. Is met dit weer ook niet zo heel gek, al heb ik er vrijdags nooit last van gehad.
Om 09:50 uur rij ik de parkeerplaats op, en het moet niet gekker worden het is droog!
Na een heerlijke bak cappuccino snel naar de stek om de tent droog op te zetten.

Na het opzetten was het nog steeds droog, dan ook maar met de rubberboot het water op om stekken te zoeken. Was een beetje behelpen met mijn lange benen in een klein bootje, maar als je eenmaal de juiste knoop (houding) gevonden hebt is het te doen.
2 mooie plekken marker neergezet, en ze met de voerboot opgeslagen in de gps. Dan haal ik ze er weer uit als de hengels liggen.
Helaas een minpuntje: als je 3 banksticks meeneemt is het erg handig dan ook 3 D-locks mee te nemen ipv 2.
Dat wordt maar met 2 hengels vissen. Het is ff niet anders.
Ik maakte me al ongerust dat het zo soepel verliep tot nu toe. Gelukkig toch wat vergeten (smile).
De 2 hengels stonden verder in no time op scherp.
Waar ben ik gaan vissen:
1) Links in kuil op 35 meter.
2) Rechts in het midden in de modder waar Timmy vis gespot had en ik al meerdere vissen gevangen had.

Reserve plakken:
1) Rechts bij overhangende boom.
2) Rechts, maar dan in windvrije zone.
3) In het midden richting witte marker/paal bij eiland. Oude plek die nog in de gps staat.

Het afgestorven wier wordt door de wind mijn kant op geblazen en komt natuurlijk tegen mijn lijnen aan waardoor de piepers afgaan.
Beetje aan het klooien geweest met de hoogte van de hengels en de gevoeligheid van de piepers zodat niet bij ieder beetje wier dat ding af gaat.
Zo te horen lijkt het te helpen.

14:20 uur nu gaat het hier ook regenen. Snel de tent in, ik haal de markers er later wel uit. Ik verwacht niet dat ze veel invloed zullen hebben omdat ze een meter of vijf achter de visplek staan.
De temperatuur is erg goed te doen, met 12 graden best wel warm voor deze tijd van het jaar.
Volgende week zakt de temperatuur behoorlijk in met zelfs kans op nachtvorst en sneeuw.
Heb ik in de 2 sessies toch de nodige variatie qua weer te goed.
De regen doet me dan ook gelijk mijn hoofd een beetje op hol laten gaan, van wat doe je als je in bed ligt en er loopt een hengel af.
Ga je zonder regenkleding naar je hengel, of trek je eerst wat aan?
Een jas is zo aan te trekken, maar de broek is wat lastiger.
Na wat denkwerk en uitproberen tot de volgende oplossing gekomen:
Laarzen voor de stretcher, en regenbroek over de laarzen, zodat je erin stapt, en de broek omhoogtrekt. Ongeveer net als een waadpak.
Het uitproberen ging in ieder geval soepel, nu nog toepassen als ik net geslapen heb.
Al die regen maakt het wel erg triest. Het is zelfs zo erg dat je de auto’s op de snelweg niet meer hoort door de regen.

15:50 uur zo te zien vangen ze op stek 6 een vis.

Etenstijd: Wat een leuke verrassing, wordt het eten door Bas van Klaveren overhandigt. Hij gaat zaterdag naar de beurs en overnacht bij Timmy. Hij slaapt gewoon binnen waar het droog en warm is. Gelijk heeft hij.
De lasagne was weer heerlijk. Ondertussen is het opgehouden met regenen, althans het stortregent nu. Een meevaller is dat de wind reuze meevalt. Het scheelt ook dat ik mijn tent boven naast de weg neergezet heb, daar vang je veel minder wind dan beneden op de stek zelf.
Morgen gaat de wind ook aanwakkeren en zijn er stevige windstoten te verwachten.
Mooie tijd om de tent een beetje te fatsoeneren zodat ik in de nacht mijn nek niet breek als ik eruit moet.
Voor de zekerheid ook maar thermoshirt aan, je koelt best wel snel af als je niets doet.

Ondertussen is de bewoner van stek 3 ook aangekomen. Hij heeft lekker weer uitgezocht om zijn spullen uit te pakken.

Het is winter (althans dat zeggen ze), maar wat heb ik weer in de tent. Ja hoor een mug. Misschien dat hij op het licht afgekomen is.
Dat ging soepel, maar hij heeft nu een heel andere vorm gekregen.

Met dit trieste weer krijg je zin om gelijk je bed in te duiken, maar het is nog te vroeg. Verlichting aan en alvast mijn bevindingen op papier zetten. Ik heb anders toch niets te doen.
Condens zet zich nu al af tegen de binnenkant van het tentdoek. Ik ben best wel warm t.o.v. de buiten temperatuur. Ook nauwelijks tot geen ventilatie met die regen. Ik kan maar 1 voorraam met muggengaas hebben, anders wordt het een zwembad in de tent.
Ik was er een beetje op voorbereid en heb een extra keukenrol meegenomen. Dan is het snel droog te maken. Vocht en elektronica gaan niet soepel samen.

18:00 uur, nog 2 uurtjes en dan is het volgens buienrader droog. Ik ben benieuwd of ze het een keer goed hebben.
18:25 uur de heftige regen is gestopt, je kan nu zelfs de auto’s op de snelweg weer horen. Zelfs de wind is gaan liggen.
Na 20:00 uur is het redelijk droog met af en toe een kleine bui. Vanaf 22:00 uur is het droog.

Zaterdag 05:30 uur 2 piepjes, snel mijn bed uit en kijken wat er aan de hand is. Helaas was het enkel wat wier dat tegen de lijn aan zat te drukken. Dus weer terug mijn bed in.
Heb ik mazzel, nog geen 5 minuten later een korte en hevige bui. Je zou daar maar gestaan hebben zonder regenkleding.
Volgens de buienrader blijft het tot 10:00 uur droog.

Om 07:30 uur relax mijn bed uit. Gelijk de 2 markers ophalen, zijn die ook het water uit.
Nog wat rondgekeken of er ergens leven te zien is, maar helaas. Wel viel me op dat geheel rechts nog steeds een strook is waar de wind geen vat op heeft. Daar laat ik straks een hengel zakken.
Geen wind => minder afkoeling, dus moet het daar iets warmer zijn.
Het terugvaren van de laatste 10 meter naar de kant gaan erg lastig, de wind blaast je zo voorbij je stek. Je moet goed je best doen, en het is toch wel lastig met je benen in de knoop.
Een voordeel is dat je gelijk weer warm bent.

Na het eten de hengels verleggen.

De buurman van Raidens lake liep ook nog even langs, en we hebben een korte babbel gehad over de stekken. Hij had al 3 vissen gevangen en vind het een verademing om in de lodge te zitten. Geen last van de regen, geen condens, veel ruimte en licht.
Er moet voor mijn neus een geultje lopen (althans dat was voor de maaiboten het geval) waar hij toch vissen gevangen had.
Met de voerboot het stuk verkent, en een geul kon ik niet vinden, wel 2 wiervrije plekken die nu in de gps staan.

Waar ga ik nu vissen:
1 geheel rechts in het windvrije deel, en de plek in het midden tussen het wier in. Daar heb ik wel een goed gevoel over. Daar heb ik meerdere vissen gevangen.
Ik heb alleen het aas aangepast. Het is nu een fake maiskorrel met 4 maden er bovenop die het moeten doen.
Als voer een pva web balletje met maden.

11:00 uur, het is nog steeds droog, en de wind valt mee met zo af en toe een uitschieter.
Het klinkt misschien raar maar ik ben wel toe aan een run hahaha

11:46 uur bij stek 2 op 10 a 15 meter uit de boeienlijn komt een vis 2 maal omhoog.
Nog geen minuut later nog een keer. Als ik op die stek zat had ik het wel geweten!!

13:20 uur, het is nog steeds droog en een roodborstje kwam even buurten of er nog iets te eten viel.

13:50 uur, zo dan moet niet gekker worden, 2 stralen zon en Cooper op de stek.

Al is de zon meer achter de wolken, en door de gaten in de wolken geeft dat best wel een mooi plaatje.

Met wat fantasie lijkt het op "beam me up Scotty".

16:00 uur, het beetje blauwe in de lucht heeft nu plaats gemaakt voor een grijs dek, en de wolken zijn nu behoorlijk donker geworden. Zal zo wel tijd voor een bui worden.
Ook de wind is aan het aanwakkeren. Voor de zekerheid de rubberboot maar zekeren voordat die er vandoor gaat.

Het lijkt er op dat stek 2 of 3 vis heeft. Ze zitten in ieder geval beide in 1 boot, en soepel gaat het volgens mij niet.
Ondertussen vallen de eerste druppels naar beneden en de wind neemt ook meer toe.
Het lijkt erop dat ze toch geen vis hebben, of hem verspeeld hebben. Ik zie ze nu tegen de wind in voer gooien, eigenlijk best wel leuk om dat te zien. Beetje leedvermaak mag wel.

Mooie tijd om 1 hengel te verplaatsen naar de verste vrije plek voor mijn neus.
Je moet tenslotte de vis zoeken, en dit lijkt me een mooie plek.

Eerder vandaag contact gehad met Patrick, hij bood aan dat ik gebruik kon maken van zijn berging als mijn tent nat de auto in gaat.
Dan kan hij daar drogen. Daar wordt je helemaal blij van die berichten.
Al hoop ik dat ik alles droog in kan pakken.

Alvast de boel in de tent klaar maken voor de nacht.

Handig om thuis eens op m'n gemak een blik op internet te werpen wat er mogelijk is qua ledverlichting. Als het zo donker is lijkt het me erg handig genoeg licht te hebben om wat te kunnen lezen. Ik zit zelf te denken aan ledbar of iets dergelijks die dimbaar is en ik aan kan sluiten op mijn powerbank.
Het bevestigen zou ik dan boven in het hart van de bivy moeten doen.

Timmy heeft net het eten gebracht en vertelde me dat ze op stek 6 2 vissen van 16 kilo plus gevangen hebben. Die gaan goed.
17:10 uur het stoofvlees zit er weer in. Dat smaakt me altijd erg goed, net als de lasagne.
Relax de cola naar binnen werken, plassen en de boel afsluiten. De eerste spetters vallen alweer, en rond 19:00 uur gaat het losbarsten.

18:50 uur een run. En ja hoor zwemen er 2 brasems op de plas, en wie vangt er 1. Thats me:-)
Zonder te scheppen de vis onthaakt en snel de boel weer uitvaren.
Ondertussen is de bui losgebarsten en ben ik zeiknat. Leuk hoor zo een brasem.
Toch nog hoop op een karper run van die plek.

Zondag 07:00 uur, mijn wekker gaat af. Helaas geen leven meer gehad. Een pluspunt het is droog!!
Na een snelle blik op de buienrader lijkt het me raadzaam niet te gaan eten, maar de boel af te breken en in te pakken. Het is droog en het blijft nog tot ongeveer 08:20 uur droog. Dat moet voldoende zijn.
Gelukkig valt het condens aan de binnenkant 100% mee, en is de tent binnen zo droog.
De buitenkant was deels droog gewaaid, en viel ook mee.
Heb ik een keer geluk. Yess!!

Helaas om 08:10 tijdens het aftuigen van de hengels barste het weer hevig los. Ik en de foedraal helemaal nat. Om 08:30 uur lag alles in de auto.
Snel naar de taverne om te ontbijten.
Wat een bui is me dat. Gelukkig heb ik die niet tijdens het inpakken van de tent gehad.
De bui zal tot 12:00 uur duren, daar ga ik maar niet op wachten. Na het ontbijt en wat bijkletsen de terugreis aanvaart.
Lekker over de snelweg, de zondag is de enige dag dat hij filevrij is.
De max snelheid is daar met dit weer 90 km/uur. Dat was goed te doen tot bij Antwerpen. Daar nam de regen en de wind toe, en kon je maar 50 km/uur rijden. Zo erg nog niet eerder meegemaakt.
Eenmaal voorbij Antwerpen was de bui zo goed als voorbij en kon je weer normaal rijden.
Eenmaal in Nederland so-ap. Wat een verademing is dat. Geen plassen op de weg, heerlijk.
Over het Haringvliet was het nog even oppassen, daar werd een kleine vrachtwagen van links naar rechts geslingerd door de wind. Ben hem pas na de brug maar gaan inhalen, geen zin om als een sandwich klem te zitten.

Om 12:20 uur was de auto weer leeg en stond de natte zooi te drogen.
Helaas geen karper mogen vangen, ik hoop dat ik volgend weekend meer geluk heb.