30-03 de Karperhoeve - Vissen door Johan. Al mijn ervaringen mbt de diverse disciplines in het vissen.

Vissen door Johan
Ga naar de inhoud
Dit zijn de laatste 3 nachten winterkaart.
We mogen op de quarantainevijver vissen waar nog maar een stuk of 25 kleine karpers op zitten die overgezet moeten worden naar Raidens lake.
Als aas ging ik voor: grondvoer, kleine pellets, maïs, hennep en kleine boilies. De onderlijnen waren simpel een chmod en een multi rig als onderlijn.
Bij de chod had ik als uitprobeersel een stuk leader voorzien van elastiek. Dit moet het schudden van de kop opvangen.
We zitten rond stek 50.

Vrijdag 30 maart. Na een rit zonder oponthoud kwam ik om 10:10 uur aan. Zoals altijd een warm onthaal met een lekkere bak koffie.
De twee lofts (vis huisjes) bekeken, en die zien er wel top uit.
Ze staan aan het nieuwe water "Raidens Lake". Dit is een nieuw water met leuke diepte verschillen en veel vis.
Er zwemmen zo ongeveer 300 vissen die nog geen haak gezien hebben.

Gijs en Willem hebben daar een paar dagen gevist. Het was zo gigantisch dat ze in de nacht de hengels er uit gehaald hebben om nog wat nachtrust te krijgen.
Na een tip van Willem Kwinten m.b.t. slow motion video, gaan we onze plek opzoeken. We zitten bij stek 50.
Het zal best lastig worden om de nodige vissen te vangen. Zekers als het bestand uit zo weinig vissen bestaat. Maar we gaan ons best doen.
Na het uitladen van de spullen, het opslaan van het kamp en het bespreken van de tactiek gingen we vissen.
Na een heerlijke maaltijd van de Karperhoeve begon het stevig te waaien. De party tent had het er niet zo naar zijn zin mee, en zakte wat door zijn poten.
Afbreken dan maar voordat het gaat regenen en misschien harder waaien.
De tent was zo afgebroken en lag weer snel in de aanhanger.
Nu was het tijd voor de regen. Gelukkig was de party tent droog en heel in de aanhanger gelegen, en kon die in ieder geval niet meer nat worden.
Tijdens de koffie begon het te regenen, dus maar snel de tent in. Gelukkig is de tent van Gerrie en Sharon groot genoeg om met z'n drieën ruim in te kunnen zitten.
Het regende er stevig op los. Rond een uur of 21:00 uur was het een mooie tijd om maar eens naar bed te gaan. Ik moest nog wel even de tent kuisen. Wat kan ik een zooi maken.
Goed dat ik de retreat 2 man XL bij me had. Die geeft de nodige ruimte, en daar kan ik zonder probleem al mijn spullen in kwijt.
Heerlijk in dromenland ging rond 23:00 uur de wekker af. Een kleine schub van 3,5 kilo had zich gemeld. Tot mijn verbazing was het ondertussen droog en de wind was ook gaan liggen. De temperatuur was goed te doen.
Na een snelle foto werd de vis overgezet naar Raidens lake.

De hengel weer op scherp gezet en weer terug mijn bed in. In de nacht zakte de temperatuur tot onder het vriespunt.
Rond 05:15 uur vang Gerrie een brasem. Die zwemt weer waar die vandaan gekomen is. Het is goed te merken dat het koud is. Er zit zelfs al ijs op het schepnet en de weegsling.
Snel weer m'n bed in.
Om 08:00 uur er toch maar uit. De voorruit van de auto zat goed onder het ijs. De zon liet zich ook even zien, en het ijs was zo verdwenen, maar het bleef toch behoorlijk fris.
Gijs had de hengels ook weer ingegooid, en nog geen 10 minuten later stond hij daar met 2 hengels in zijn hand te drillen.
Ik heb hem een hengel van hem over genomen. Zo lagen er in no time 2 mooie vissen in het net.
Na het ontbijt werd er besloten om in de kleine quarantainevijver met de penhengel te gaan vissen.
In het uurtje dat er geen zon was wist Gerrie 4 mooie vissen te vangen die we overgezet hebben. Toen de zon weer om de hoek kwam kijken was het over met de vangsten.

Wat je ook deed of waar je ging vissen het leverde totaal geen aanbeet meer op. Na een paar uur hebben we de strijd opgegeven. Het zonnetje deed goed zijn best. Met een rood gezicht keerde we terug bij de tenten.
FF beetje bijkomen en relaxen.

Ondertussen nog een spiegel gevangen op de quarantainevijver. Die gaf als aanbeet maar 1 piepje, met als gevolg de lijn in de war. De vis en de lijn zijn er toch uit gekomen en overgezet.
De regen liet zich ook deze avond weer eens zien. De tent weer in. De wind viel nu gelukkig mee.
Na een bakkie koffie en wat lekkers de slaapzak weer opgezocht.
De nacht was weer koud maar niet zo koud als de nacht ervoor. Nu geen ijs gezien.
Wel een koude wind die het niet aangenaam maakt.
In de nacht hebben we totaal geen leven gehad.
Voor het ontbijt de boel weer opnieuw ingelegd. Na het ontbijt is het de bedoeling dat we ons geluk met de pen beproeven.
Eerst nog een verrassing voor de kids van Timmy en Tine. Het is tenslotte passen.
Nu ook verder geen leven gehad met het penvissen. Het lijkt er op dat de vissen na de vorst en de koude wind weer in winterslaap modus verkeren.
Zo gaat ook de zondag voorbij. Alleen nu is het droog gebleven. Ook de nacht verloopt droog en windstil zonder enig teken van vis.
Bij Gerrie vonden een paar eenden het nodig om zijn spullen eens te testen, en vlogen een hengel uit de rodpot.
Maandag om 07:00 uur het bed uit. Het is gelukkig nog steeds droog.
Gelijk maar de boel opruimen en in de auto slingeren. Er gaat weer een bui aankomen. Kijken of het lukt om die voor te blijven.
Helaas is dat niet helemaal gelukt, en de tent was net aan vochtig ingepakt.
Dat wordt thuis drogen.
Na een heerlijk ontbijt in de taverne weer richting huis. Heerlijk die feestdagen, dan kan je lekker zonder files naar huis.
Om 11:55 uur weer thuis. De boel uitgeladen en tent en winterskin mee naar de fotoclub. Met een ventilator er op waren ze in een uurtje droog.