25-06 de karperhoeve - Vissen door Johan. Al mijn ervaringen mbt de diverse disciplines in het vissen.

Vissen door Johan
Ga naar de inhoud
Verslag sessie op de karperhoeve stek 8.
Aangezien er altijd file is vandaag maar eens later vertrokken. I.p.v. 07:00 uur ben ik om 08:30 uur vertrokken.
Dat viel erg goed mee, alleen bij Antwerpen 70 km en verder geen vertraging. Was al weer even gelden dat ik doordeweeks in 2 uur hier was.
Als vanouds een hartelijk welkom en een bakkie cappuccino. Dat is heerlijk binnen komen.
Ik ging met bewolking weg, en eenmaal de grens over belande ik in een zon overgoten landschap.

Even snel een rondje gemaakt of er nog vis te spotten viel. Wat me opviel is dat er nog steeds het nodige wier staat ondanks er al 7 ton vanaf
gehaald is.
Verder 3 vissen gezien bij mijn stek op een wier vrij deel van het water. Daar ga ik dan ook vissen.
Timmy vertelde me dat donderdag de maaiboot weer komt om er nog een ton of 6 vanaf te halen. Ik moet dan wel verkassen naar een ander water. Ik
kan naar Raidens of Tines lake.
Ik laat mijn keuze vallen op Raidens, dan kan ik in de chalet slapen. Dat geeft de nodige lucht met inpakken van tent en stretcher.
Ook heel wat meer ruimte in de chalet.

De drie plekken waar ik vis had gezien als eerste aangevoerd, hengels erin en op m'n gemak de tent opzetten. Met de zon is het erg warm.
Gelukkig staat er wat wind mijn kant op. Dat maakt het erg aangenaam.
Ook vissen gezien achter het wier, maar dan moet de lijn over het wier lopen, en is de kans 99% dat de vis zich vast zwemt in het wier. Dat
risico wil ik niet lopen.
Even later komt Timmy met een rubberboot aan zetten, die kan je gebruiken voor het uitvaren van je lijnen, en bij het drillen van de vissen.
De wind staat deze kant op, en aangezien de vis meestal de wind achterna gaat begin ik dicht bij de kant. Ook een gespotte vis zat op 1 meter
uit de kant.
Eerst zo maar even aankijken, als dat niets is dan kan ik de boel alsnog omgooien.
Nu is het goed te doen in de zon, van de week gaat het kwik aardig richting de 30 graden, kijken of het dan nog te doen is. In ieder geval
genoeg te drinken bij me.
Zo langzamerhand zie je steeds wat meer leven hoog in het water. Eerst maar huidig plan aanhouden.

De tijd vliegt voorbij, het avondeten is ook net gebracht.
Na het eten de verlichting in orde maken, en de hengels nalopen. Ik ben benieuwd of het wat gaat opleveren.

Door de warmte zijn de snikkers behoorlijk vloeibaar geworden. Die slinger ik de tent maar in, daar is het een heel stuk koeler dan in de auto.
Dit is voor het eerst dat het koeler in de tent is dan buiten. Het windje heeft een erg gunstig effect op de temp in de tent.
Dan gaat het slapen ook en stuk beter.

19:45 uur:
De kanthengel heeft nu schaduw, wie weet gaat deze vis opleveren.
Zo langzamerhand zie je steeds meer leven in deze hoek. Zelfs op 10 meter uit de kant draaide net een vis.

19:50 uur een runnnnnn!!
Aanslaan en na 2 tellen zit de vis al vast in het wier. Dat wordt de boot in.
Gaat weer lekker, de vis is los en heeft een andere lijn meegenomen. Dat is wel extreem lastig varen zo.
De vis zit in het net, en wil er steeds uit springen. Dat heb je met graskarpers.
Toch gelukt de vis aan de kant te krijgen., al is het met een nat pak en blubber benen.
De graskarper weegt 6,7 kilo en is gevangen op een Sweet Fruity pop-up.

Alles klaar gemaakt voor de nacht, als ik eruit moet kan ik zo naar de hengels lopen zonder ergens over te vallen.
De zon gaat langzaam onder en het begint snel af te koelen. De korte broek en T-shirt maar inruilen voor jogger en hoody.

Geweldig, zit er naast me in het riet een kikker die z'n vriendjes loopt te roepen. Wat een herrie is dat. Ik hoop dat hij vannacht stil is.

Vanavond maar vroeg naar bed, morgen loopt de wekker erg vroeg af. Wie weet zijn er dan vissen te spotten waarop ik dan de tactiek kan
aanpassen.
23:00 uur bedtijd.

dinsdag 26-6
04:20 uur een terugzakker op de rechter hengel. Aanslaan, en totaal niets. Opnieuw uit gevaren en op naar een tweede vis.
Verder geen leven gehad, ook geen mooie zonsopkomst. Wel een volle maan.
De wind is ook gaan liggen, en het water is als een spiegeltje.

08:50 uur er komt leven in de brouwerij, steeds wat meer vissen zie je zwemmen.
09:00 uur ontbijt service aan de stek, ff lekker van genieten.
10:00 uur een soort van brasem aanbeet. Aanslaan, en het voelt idd als een brasem. Even later lag quasimodo in het net.
Deze giebel kon de krill bol niet weerstaan.
Het aas levert toch vis op, doorgaan en op naar de volgende.

De lichte bewolking heeft nu plaats gemaakt voor de zon, en die doet gelijk goed zijn best.
Gelijk goed insmeren, petje op en genieten.

Voor de marker sprong net een vis uit het water. In die hoek het nodige leven gezien. Zo daar maar een lijntje laten zakken.
Eerst de auto wat koeler zien te krijgen, die lijkt wel een sauna. Ramen aan de waterkant open, en poetsdoeken voor de ramen.
Dan heb je niet direct zon op de ramen, en verkoeling van de wind.

11:30 uur 10 meter van mijn visplek komt een vis uit het water. Zal dat een run op gaan leveren???

13:00 uur de hengel loopt af. Nu de boot weer in om hem te landen.
Ook nu weer een giebel die de krill bol niet kon weerstaan. Op naar meer.
Achter het wier zie je nog steeds veel leven. Ik kijk dit nog even aan, anders gaat er een hengel achter het wier.

15:00 uur toch de stoute schoenen aan en de rubberboot in om 1 lijn te droppen in een gebied waar regelmatig vis te zien was.
De plek voelt harder aan dan andere plekken. De rig tegen het wier gedropt en wat los aas gestrooid in het gat ervoor.
Tijdens het varen naar de plek veel vis gezien, ook een witte kooi die daar rustig aan het zwemmen was en zich weinig van me aantrok.
Tis maar goed dat ik de stang van de voerboot bij me had. Die doet nu dienst als een soort van meerpaal. Anders wordt je zo van je plek af
geblazen door de wind.
Door de paaltjes aan de kant is het lastig om aan de kant te komen. Aan de rechterkant van de stek is een punt waar dat wel lukt. Dit geeft
alleen wat problemen, als ik aan de linkerkant een vis moet drillen. Dan moet eerst de boot onder de hengel door en dan kan ik er pas in.
Zonder droge voeten lukt dat niet. Het is maar goed dat er wat losse stenen tot aan de paaltjes liggen, anders zak je er 50 cm in weg.
De grond is hier zo drassig dat je zeker niet met een waadpak het water in moet gaan!!

19:30 uur, de 2 de hengel richting de marker gevaren. Paar handjes voer erbij en afwachten.

Rond 20:20 uur komen 2 luchtballonnen over. Eentje is wel laag en stelt mij in staat om foto te maken.

Telefoonaccu gaat hier wel heel erg snel leeg. Even geen idee of ik roaming de hele dag wel/niet aan liet staan.
Voor de nacht maar even uit gezet, en opgeladen.
Kijken hoeveel er morgen nog in zit.

woensdag 27-6-2018:
Heerlijk geslapen, totaal geen piepje gehad. Zal wel door de volle maan gekomen zijn.
Straks na het ontbijt de lijnen maar opnieuw uitvaren.
Eerst ff lekker eten.

09:50 uur een run en zoals verwacht zwemt de vis zich redelijk snel vast. Hoppa de boot in.
Eenmaal uit het wier gaat de turbo aan en krijg ik een rondleiding over het meer.
Na zo'n 30 minuten is de vis aan de kant, en geeft de weegschaal 8,0 kilo aan. Deze schub is een mooi begin, wie weet volgen er meer.
Ik laat deze toch maar weer zakken met een snowman van krill aangezien ik hoog nog geen leven heb gezien, ook met drillen geen vis zien
wegschieten.

13:40 uur de hengel bij de marker vervangen door een zig. Nadat ik weer aan de kant was zag ik zo'n 30 meter bij de zig vandaan een vis
springen. Dat geeft me weer moet.
De wind is t.o.v. gisteren ook wat gedraaid. Nu krijg ik nauwelijks wind in de tent, en daardoor loopt de temperatuur aardig op.

14:45 uur, de kanthengel naar plek verhuisd waar ik eerder de 2 giebels ving. Wie weet heeft het met rust laten van de stek positieve gevolgen.
Het grondvoer eten ze nooit op, dat zijn allemaal kleine voer deeltjes die lucht afgeven. Dat losse voer zal een heel gebied bestrijken en lang
blijven hangen. Wie weet trekt het de vis nog naar die stek.

De temperatuur is aardig opgelopen vandaag. Ik zit lekker in de schaduw, van al die warmte de gehele dag word ik niet goed. Wat me eigenlijk
opvalt is dat je geen vis ziet springen of draaien. Zelfs op Tines Lake is het heel erg rustig.
Ze zullen wel tussen stek 4 en 5 in de schaduw liggen.
Dacht ik net een vis te hebben gespot, is het een schildpad. Heb ik weer.

Na het eten heb ik de boel een beetje gekuist zodat ik morgen snel kan verkassen naar Raidens Lake. Morgen komt de maaiboot om 6 ton wier te
verwijderen, en die gasten starten al om 08:00 uur.
Ik hoop om die tijd op m'n nieuwe stek te zitten. De tent en stredger heb ik dan niet meer nodig. Ik slaap in een chalet met een bed. Heerlijk
wat een luxe voor de laatste nacht.

Het zou erg leuk zijn als ik er nog 1 ga vangen, ben er wel aan toe.
19:35 uur er springt op 10 meter een karper uit het water. Het moet niet gekker worden.
De vis springt op 10 meter uit de kant en ik zit op 50 meter te vissen. Volgens mij is het me weer gelukt om van de vis af te zitten.
De wind wakkerd ook wat aan, de rubberboot ging er bijna vandoor. Ook door de lijnen die over het wier lopen, en dan wind vangen geeft dat
piepjes. De loodjes aan de swingers vervangen door de zwaarste die ik heb.
Dat geeft op 1 hengel na geen piepjes door de wind meer.
De beetmelder van deze hengel maar iets minder gevoelig zetten.

21:45 uur een run op m'n linker hengel. Ook nu de boot weer in omdat hij in het wier zit.
Het gaat me steeds soepeler af in de boot. De grootste uitdaging is het uitstappen, vooral door de paaltjes aan de kant bij de stek.
De 1,75 LB hengel buigt lekker door. Ik had beter de 2,2 LB top er op moeten zetten zodat je het losse wier er wat makkelijker af krijgt.
Maar drillen is geen probleem.
Nu land ik een schubje van 5,8 kilo. Op naar meer.
Er komt ook steeds meer leven in deze sector, wie weet vang ik er nog 1.

Nu een volledige volle maan, wat geeft dat enorm veel licht. Dan zal het ook nu wel weer erg rustig blijven vannacht, al is het hoopvol door al
het leven dat je ziet.
Bij stek 5 liggen ze opgestapeld, daar liggen zeker 100 vissen. Maar ja daar zit ik niet.

Donderdag 28-6 06:30 uur.
Helaas geen piepje gehad, dus weer lekker kunnen slapen, al had ik het liever anders gezien.
Eerst even bakkie doen en dan de boel afbreken en verkassen naar Raidens Lake.
Vandaag komt de maaiboot zo veel mogelijk wier weg te halen. Als dat gedaan is dan is er zo'n 15 ton wier van het meer afgehaald.
De zon doet ook al weer lekker z'n best. Het zal wel weer een erg warme dag worden. Zo de watervoorraad maar weer aanvullen.
Om 08:00 uur kon ik mijn uitrusting laten neerzakken op Raidens Lake. Relax in de chalet slapen, dus geen sauna in de tent.
En je hebt de ruimte, gewoon weg ideaal.
Ik had mijn auto nu wat anders ingepakt, en het lijkt wel of ik nu zelfs wat ruimte over heb:-) Dat had ik eigenlijk niet verwacht.
Op de terugreis de boel ook maar op deze manier inpakken.
Als eerste even met de voerboot de stek verkennen.
Aan het kantje is het 60 cm dat tot 25 meter doorloopt. Tussen 25 en 30 meter is het 80 cm, en daarna wordt het iets dieper. Na 35 meter zit je
op 120 cm. In het laatste deel loopt het op naar 150 cm.
Je ziet ook de meeste activiteiten in het diepere deel. Daar maar een hengeltje laten zakken.
Twee eenvoudige markers aan de overkant zijn de bomen die er staan.
Ik voorzie 1 hengel van een wafter en de andere met een pop-up. De een zoete smaak en de ander een vissmaak.
We gaan zien waar ze het meeste trek in hebben.

Buiten is het best wel van de warme, speciaal mijn witte shirt aangedaan, beetje zonnebrand er op, en kijken dat hij niet verkleurd.

13:00 uur een oplopper op de linker hengel. Aanslaan en niets voelen. Misschien is de vis mijn kant op gezwommen, snel indraaien en zien of ik
gelijk heb.
Helaas geen vis, wel zit er een leader met onderlijn aan mijn door mijn leader heen. Aparte vangst maar weer.

15 minuten later loopt de rechter hengel af. Een spiegeltje kon de krill bol niet weerstaan.

14:50 uur nu een run op de linker hengel. Nu was het een schub die de sweet fruity niet kon weerstaan.

15:30 uur weer een run, nu viel een giebeltje van 25 cm ten prooi aan de sweet fruity bol.

Vannacht de hengels er maar uit halen, anders heb je geen nachtrust. Ik wil toch wel uitgeslapen naar huis rijden.
Maar zo ver is het nog niet. Straks eerst eten en dan een blik op Timmy's werpen, om te zien hoe de resultaten van de maaiboot zijn.

Voor het eten heb ik de karperburger ingewisseld voor lasagne. Dat smaakt me veel beter. Ook wat extra drankjes erbij. Met deze warmte verbruik
je veel vocht, en dat moet je bijvullen.
De hengels er maar uit tijdens het eten, dan kan ik relax eten en daarna een rondje lopen.
De lasagne was weer lekker, net als het stoofvlees de 2 favorieten van mijn kant.

Wat heeft de boot een berg wier weg gehaald. Het is met wortel en al gedaan. Al is nog niet alles weg, maar er kan weer gevist worden.

Even de verschillen van stek 8 voor en na de maaiboot.

Voor en na de maaiboot.

Dat het wier weg is heeft wel een nadeel, je hebt geen rubberboot meer nodig, en dat heeft toch best zijn charmes.
Toch mooi dat ik dat nog mee heb mogen maken. Weer een ervaring rijker.

Eens kijken of ik nog wat kan vangen op Raidens Lake. Ook maar zien of ik een run op video kan vastleggen.
10 minuten na het uitvaren van de lijnen kreeg ik een run. Die staat op video. Was wel ff schikken als je met de afstandsbediening van de
camera in je handen staat en de camera eigenlijk uit wil zetten.

Een mooie spiegel van 9,3 kilo vond de zoete bol weer lekker. Aan de krill bol bleef het rustig.

Je ziet nu steeds meer vissen boven zwemmen, tijd om de zig in te zetten.
De vissen zwemmen boven in het diepe deel, ik maak de zig 1,1 meter lang, en zie of ze daarin willen trappen. Het zigje wordt aan de 1,75 LB
hengel geknoopt en die slinger ik richting de vissen.

20:40 uur een run op de zig, de vis gaat goed tekeer. Rustig aan drillen, ik zit tenslotte met een haakje 10.
Een spiegel van 7,5 kilo kon het foam niet weerstaan. De haak zat mooi in het midden van de onderlip, beter kon eigenlijk niet.

Een mooie vis om deze sessie mee af te sluiten.
Het was een leerzame sessie, ik heb ervan genoten.
Op naar augustus voor het kwo weekend en aansluitend een midweek op stek 6.

Mijn dank naar Tine en Timmy voor de goede zorgen en begeleiding!