23-12 de Karperhoeve - Vissen door Johan. Al mijn ervaringen mbt de diverse disciplines in het vissen.

Vissen door Johan
Ga naar de inhoud
Sessie op de karperhoeve van 23-12 tot 25-12
Op 6 december de eerste 2 nachtjes van deze winter besproken. Ik ga samen met Gerrie zaterdag 23 december 2 nachtjes pakken op de karperhoeve.
Timmy gebeld, en de nummer 1 en 2 stek van onze keuze waren al weg. Dan maar voor keuze 3 gaan, en dat is stek 2.

De wintervisserij op karper is nieuw voor mij. Op internet al wat info opgezocht.
Aangezien de vissen veel minder actief zijn dan in de zomer volstaat een paar haak aasjes en een handvol boilies die gemalen in een pva web aan de haak komen te hangen. Dat zou de vis moeten aantrekken.

Wat heb ik gevonden mbt het wintervissen.
Techniek:
Ze eten maar 2 keer per dag en het is verstandig die tijden te vinden. Uit vele verhalen is te vinden dat de namiddag de meeste activiteit te verwachten is.
Ga de zon achterna, zoek plekken waar de karper beschutting heeft tegen de elementen (bruggen, overhangende bomen enz), vis waar de temp van het water het warmst is.
Vis in de luwte => wind stille plekken op het water.
Hou de activiteiten van de watervogels in de gaten, als de vis gaat eten, dan pikken de vogels een hapje mee.
Zoek zachte plekken op, het slib houd lang de warmte vast en geeft natuurlijk voedsel.
Vis bij de afgestorven wier bedden, daar zit voldoende natuurlijk voedsel.

Het aas:
Maden, maïs en kleine 10 mm pop-ups.
Wormen kunnen erg verrassende resultaten op leveren in de winter.
Cell is een goed winteraas dat snel verteerd.
Gebruik snel oplosbare pellets => low oil coarse pellets.
Het gebruik van broodkruimels in combi met liq attracters in een pva web is killig.
Voer erg weinig tot niets.
Maak een voertje van hennep, mais, boiliekruim en 2 mm pellets en stop het in een pva web.

Toevoegingen:
Bergamot.
Gebruik koffie en cacaopoeders in je stickmix.
Zeezout => wekt eetlust op.
Kerrie/curry-poeder => werkt spijsvertering op.
Garnalen pasta
CSL
Boterzuur

Wat wil ik te weten komen:
Op welke tijden is de vis actief.
Welke route leggen ze af.
Hoe laat eten ze, en waar doen ze dat.
Door over de gehele plas te kijken wil ik zo veel mogelijk info vergaren voor de volgende winter sessie op de hoeve.
Ik ga er van uit dat ik deze sessie geen vis zal vangen. Is dat wel zo, dan is dat erg mooi meegenomen, en zal het geluk zijn. De wijsheid is er nog niet aan mijn kant.
Hoe hou ik me in de kou, en welke kleding voldoet het beste.
Voorheen in de winter erg vaak op brasem in de grote rivieren gevist, maar dan bleef je een uur of 6 aan de waterkant en ging je daarna weer naar huis. Nu ben je 48 uur aan de waterkant, en is dat een heel verschil.
Ook qua eten en drinken zal het roer om moeten. Soep, cacao en koffie zal me warm moeten houden.
Het zal een sessie worden waar erg veel nieuwe info gewonnen gaat worden om sterker de volgende sessies in te gaan.

Wat neem ik mee tegen de winterse elementen:
Als tent ga ik voor de grote FOX Retreat XL met wrap omdat je daar tijdens het slechte weer in kan zitten. Een brolly is te krap om een stoel te plaatsen, en een hele dag op bed hangen is niets voor mij.
Om het evt condens te laten verdwijnen wordt er een kachel meegenomen. Wel goed ventileren en uitkijken voor brand.

Voor de kleding is het meerdere dunne laagjes ipv 1 dikke.
Thermo kleding bij thermowear.nl besteld. Ze hebben daar een ruime keuze, en super keuzehulp bij het maken van de juiste keuze.
Al mijn thermokleding is voorzien van merido wol. De eigenschappen van die wol zijn perfect voor zomer en winter.

Bij koude handen is de remedie die in het koude water te doen, er uit halen en gaan wapperen. Dat werkt als een speer.

Een erg goede muts moet er voor zorgen dat ik zo min mogelijk warmte via mijn hoofd verlies (via je hoofd verlies je nl de meeste warmte), en daardoor de stook kosten beperkt hou.

Ook het gas moet je warm houden, als het te koud is wordt het vloeibaar en zal het niet meer branden!

Ook putty heeft last van de kou. Het wordt behoorlijk stijf en hard als het koud is. Om het soepel te houden zet je het boven op de deksel van je water ketel als je die op zet. De warme waterdampen zorgen er voor dat de putti soepel wordt en eenvoudig te gebruiken is.

Hoe ga ik vissen:
Ik ga met 2 hengels vissen, 1 met een pop-up maïs en wat maden er bovenop, en de 2de met een manilla bol.
De onderlijnen worden ingekort naar 10 cm om een snelle inhaling te verkrijgen.
De rest moet ik daar bedenken.

Vrijdag 22-12
Accu pack en kachel opgehaald.

Zaterdag 23-12
Relax om 07:00 uur mijn bedje uit. Ontbeten, en de auto vol geladen, was wel ff passen en meten met 2 van die grote tassen voor de tent en wrap.
Om 08:45 uur eerst even maden ophalen, dan naar huis, hengels en boot er in.
Om 09:05 uur was ik opweeg naar de hoeve.
Wat een verademing, totaal geen files te bekennen.
Om 10:45 uur draaide ik de parking op.
Na verwelkoming van Tine en Timmy eerst even bakkie gedaan, altijd lekker.
Van Timmy te horen gekregen dat stek 7 vis vangt tegen de boeien lijn met maden en maïs.
Dat laten we ons niet 2 maal vertellen. Zoals het al de bedoeling was 1 hengel met maden en 1 met een bol.
Niet veel later kwamen Gerrie en Sharon ook binnen. We zijn weer compleet.
Na wat geklets en een bakkie zijn we rond 12:00 uur naar de stek gegaan om het kamp op te bouwen.
Er worden 3 tenten neer gezet. Het past ook maar precies. Op mijn camera was het niet mogelijk alle tenten in 1 foto te vangen. Volgende keer maar groothoek lens mee.
Ik had de 1ste keuze om rechts of links te gaan vissen. Ik ben voor de rechter kant gegaan. Aangezien stek 3, 6 en 7 bezet waren leek me dat de kant met de minste hengeldruk.
De wind was een beetje WZW en een heel stuk minder krachtig dan aan de kust. Op het water dreven diverse stukken los gekomen wier, die zullen best wel eens tegen de lijn aan kunnen komen en de beetmelders af laten gaan. Zeker nu ik de beetmelders een stuk gevoeliger zet dan normaal.
Ik ga het meemaken, als het te veel meldingen geeft kan ik ze altijd ongevoeliger zetten.
Ik ga voor 2 hengels, 1 recht vooruit op de plaat, en 1 schuin rechts richting stek 1 in een kuiltje dat ik eerder van het jaar gevonden heb. In het kuiltje dump ik de maden rig, en op de plaat de rijg met een niet vismeel bol voorzien van een kleine pva web stick die de nodige attractie moet verzorgen.
Alvast met de boot het rechter deel bij de boeien lijn aan het verkennen geweest en daar wat leuke plekjes in de gps opgeslagen. Dan zijn er alvast wat uitwijk plekken.
De extra lange voorpoten van de rodpot zijn een goede aankoop geweest. Had ik veel eerder moeten doen!
De buiten temp is goed te doen, zonder thermos kleding heb ik het ook warm.
De temp van het water was volgens de voerboot 6,3 graden. Geen plek kunnen vinden waar de oppervlakte temp hoger of lager was.
Ondertussen verwende Sharon ons met een paar tosti's. Die gingen er wel in.

De mannen op stek 3 zijn in de loop van de middag vertrokken. Als we dat eerder geweten hadden.

Na het nuttigen van het hoofdmaal (Gerrie de hamburger en Sharon en ik het stoofvlees) werd het al snel donker. Ook de wind liet zich af en toe van een wat stevige kant zien.

Wat me opviel is dat ik totaal geen vis heb zien springen of draaien. Normaal zie je altijd leven genoeg.
Ook aan de kant tussen de overhangende bomen geen vis gezien. Het kan zijn dat ze in de luwte liggen. En aan het water te zien is dat bij stek 8 en een klein stuk bij stek 1. Daar is het water als een spiegeltje.

Met de accu van Pat de bootaccu opgeladen. Ook dat ding geeft geen krimp. Volgende keer weer meenemen als het uitkomt. Dan wat meer belasten en kijken hoe die zich dan houd.

Zo maar eens lekker vroeg naar bed.
De slaapzak is super warm, en geen kachel nodig.
Tegen een uur of 22 neemt de wind steeds meer in kracht toe. Hij blaast recht in mijn gezicht.
Dan het gaas maar vervangen door de normale deur, dan blijft de tocht lekker buiten.
Wat een verschil is dat, lekker.
Zo'n 20 minuten later verschillende piepjes, het is het wier dat de lijnen ook gevonden heeft. Het is zelfs zo erg dat het op m'n toppen zit, en met de wind wordt je er niet vrolijk van. Ik wil m'n bed wel uit, maar dan voor vis en niet voor wier.
Hoppa er uit en het wier er af halen, en de beetmelders een stuk ongevoeliger zetten, anders heb ik helemaal geen nachtrust.
Tijdens de wat onrustige nacht de hengel toppen onder water gezet. Dat geeft toch heel wat meer rust in de tent (en daar buiten).

Zondag 08:00 uur. Relax mijn bedje uit en de rigs op 2 andere plekken laten zakken.
Nu gaat de maden rig wel richting de boeienlijn. Ik had een mooi vlak plekje gevonden dat net voor wat wier is. Wier is verzamelplek voor natuurlijk voedsel, dus moet goed komen.
Het boterzuur kan je beter niet voor de tent openmaken als de wind richting de ingang staat. Wat een meur is dat zeg.
De overburen op 6 vangen tussen 08:00 en 10:30 uur 2 vissen. Ze vangen ze op de hoogte van de boeienlijn op zo'n 10 meter uit het eiland vandaan.
Verder blijft het erg rustig.
Om 12:45 uur besluit ik om een 3de hengel in te zetten met een single haakaas. Dat worden 2 wormen op de hair. Deze hengel verplaats ik iedere 2 uur.
Gerrie is behoorlijk brak en besluit zijn bed in te gaan met de hoop dat hij zich straks een stuk beter voelt. Ik hoop het ook voor hem.

14:45 uur na eerst 1 piepje, een paar meer piepjes en een iets kromme top pak ik de hengel op en voel dat er een vis aan hangt.
Yessss te gek, en op de maden.
Aangezien er nogal wat wier onderweg naar de stek staat dril ik de vis voorzichtig.
De vis zelf is redelijk relax en tov de zomer heeft hij zijn turbo niet aan gezet.
Sharon schept de vis en mijn eerste winter karper ligt in het net. Helemaal blij mee.
Na het onthalen en wegen blijkt hij 16,94 kilo te zijn. Weer een PB en een mooie vis!!

De hengel snel nog maar op die plek laten droppen, wie weet zit er meer in het verschiet.
Stek 6 is nu ook verlaten en zitten we geheel alleen op de plas.

Eten weer gebracht. Lasagne daar hou ik van. Met deze temperaturen heb ik toch wat meer trek dan normaal. Gelukkig had Gerrie niet zo veel trek, en kon ik wat spare-ribs van hem krijgen. Volgende keer maar 2 porties bestellen.

Laatste avond is ook weer een feit. Bij lange na nog niet alle info gevonden die ik wou hebben. De maden keuze was een erg goede, die neem ik de volgende keer weer mee. Eens uitproberen hoe zout het doet als ik maïs uit blik en hennep uit blik in een pva web stick kan krijgen zonder dat deze oplost.

Voor het eerst de verrekijker mee, en dat is een hulpmiddel die beter dan verwacht scoort. Ook die gaat de volgende keer weer mee.

Na het bom vrij maken van de kant, de stretcher weer opgezocht. Er was nu al weer iets meer wind dan vannacht. Kijken wat dat gaat worden.
Als een blok tot een uur of 10 in de avond geslapen. Tijdens het naar de wc gaan merkte ik dat de party tent deels in/omgewaaid was. Gerrie vertelde me dat het al de 4de keer was deze avond. Ik heb goed ik coma gelegen als ik daar niets van meegekregen heb.
We laten hem zo staan, anders blijf je aan de gang.

Verder is het rustig gebleven.
Het was zelfs zo rustig dat er momenten waren dat ik totaal geen auto op de snelweg voorbij hoorde komen. Dat is een unicum.

Maandag 25-12 rond 08:00 uur mijn bed uit. Eerst de tent aan de binnenkant bom vrij maken.
Daarna stretcher en slaapzak de auto in, en kon de tent afgebroken worden.
Na het verwijderen van de wrap kreeg de wind vat op de tent en ging die bijna over de kop. Zelfs de meeste haringen waren ook uit de grond getrokken. Hij vangt best wel een berg wind als die er recht in staat.
Met vereende krachten is dat ook weer goed gekomen.
Na het inladen van de auto's en de aanhanger was het tijd om een ontbijten te scoren in de taverne.

Na een heerlijk ontbijt en het bekijken van Raiden zijn kerstkado in de auto gestapt richting huis.
Een korte blik op de files gaf aan dat ik gewoon via Antwerpen terug kon rijden.
Waar zo een eerste kerstdag allemaal niet goed voor kan zijn :-)
Na iets meer dan 1,5 uur zette ik de auto voor de deur en kon ik alles gaan uitpakken.

Zo zijn ook de 1ste 2 nachten van de winterkaart voorbij. Nog 3 te gaan. Die zijn ondertussen ook weer ingedeeld, en tijdens de carnaval wordt het vissen voor mij.